Honning-ingefær sesamsaus

Denne "femsmak"-sausen er et skoleeksempel på kjøkkenbalanse: salt (soya), søtt (honning), surt (eddik), sterkt (ingefær/chili) og bittert (sesam). Den tykke, blanke glasuren løfter enhver enkel stek eller grønnsak til en restaurantrett.
🕒 Forberedelse 10 min
🍳 Tilberedning 5 min
Total tid 15 min
🍽️ Porsjoner 4 porsjoner
🔥 Kalorier 120 kcal
🌍 Kjøkken Asiatisk

Ingredienser

Utstyr som trengs

  • Liten kjele
  • Visp

Allergiinformasjon

⚠️ Soya
⚠️ Sesamfrø

Fremgangsmåte

1

I en liten kjele, bland alle flytende ingredienser med ingefær og hvitløk.

Tips: Ristet sesamolje har en veldig intens smak, så vi bruker den som krydder, ikke til steking.
2

Varm opp på middels varme i 3-5 minutter til honningen er helt smeltet og sausen tykner litt.

Tips: Under oppvarming smelter smakene sammen (infusjon), og væsketapet gjør at den tykner (reduksjon).
3

Ta av varmen og rør inn sesamfrø og chili.

Tips: Kan serveres varm som saus, eller kald som salatdressing.

Oppskrift FAQ

Den ble for salt, hvordan fikser jeg det?
Tilsett litt vann og en liten dæsj eddik eller sitronsaft.

Ingredienser

  • 30 ml Sesamolje (ristet)
  • 50 ml Soyasaus
  • 40 g Honning
  • 10 g Frisk ingefær (revet)
  • 1 fedd Hvitløk (knust)
  • 20 ml Riseddik
  • 10 g Sesamfrø
  • 1 klype Chiliflak
  • 1 klype Nykvernet sort pepper